Sundhed og kost

Madpyramiden

Jod bruges i skjoldbruskkirtlen, som sidder lige over skjoldbrusken (også kaldet adamsæblet). Skjoldbruskkirtlen er det der regulerer de hormoner der styrer stofskiftet, hvis man lider af jodmangel, vil ens stofskifte blive lavere, og man vil få sværere ved at tabe sig. Hvis man er ude på at tabe sig er det altså vigtigt at sørge for at man får nok jod. Myndighederen i Danmark anbefaler at man får 150 mikrogram jod om dagen. Udover stofskiftet kan jod hjælpe med en masse andre ting: Jod forebygger sygdommen struma og stofskiftesygdomme. Jod bidrager til energiproduktionen. Jod er med til at give sundt hår, tænder hud og negle. Jod kan forebygge ru og rynket hud.

Jod kan fås gennem mange ting, f.eks. persille, hirse, brune ris, tørret abrikos, spinat, gulerod, kørvel, hvedekerner, hyldebær, rosin, brune bønner, dadel, tørret, solbær, grønkål, ananas, kartoffel, figen, tørret, bladselleri, porre og selleri. Disse ting kan dog langt fra give alt det jod der er behov for. De rigeste kilder til jod er generelt havdyr, men det er ikke helt ligemeget hvilke havdyr man spiser. Hummer, jomfruhummer, klipfisk, kongeål, krabbe, musling og torsk er fisk med et højt indhold af jod.